De Justitiële Informatiedienst is een agentschap van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en heeft als missie het beschikbaar stellen van cruciale informatie op het juiste moment voor de juiste instantie. De Justitiële Informatiedienst verwerkt, namens de minister, in opdracht van het Directoraat-Generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving (DGRR) en het Directoraat-Generaal Straffen en Beschermen (DGSenB) persoonsgegevens en is wettelijk verplicht om zorgvuldig met uw persoonsgegevens om te gaan. In deze privacyverklaring leest u hoe de Justitiële Informatiedienst, overeenkomstig wet- en regelgeving, omgaat met uw persoonsgegevens.
In deze privacyverklaring legt de Justitiële Informatiedienst uit welke persoonsgegevens worden verwerkt, waarvoor deze verwerkt worden, hoelang ze bewaard blijven en welke rechten een betrokkene heeft.
Eerst zal er in het algemeen worden uitgelegd wat persoonsgegevens zijn en hoe de Justitiële Informatiedienst hiermee omgaat.
Let op: Het recht op vergetelheid is niet van toepassing op de verwerkingen van de Justitiële Informatiedienst ,omdat de Justitiële informatiedienst alle gegevens verwerkt voor overheidstaken gebaseerd op een wettelijke verplichting.
Een persoonsgegeven is informatie die iets zegt over een persoon, maar kan ook bestaan uit gegevens (zonder persoonskenmerken) die toch op enige wijze - eenvoudig - zijn te herleiden naar een persoon. Voorbeelden van gewone persoonsgegevens zijn namen, adressen, telefoonnummers en e-mailadressen. Naast de gewone persoonsgegevens zijn er nog andere categorieën persoonsgegevens namelijk: bijzondere persoonsgegevens, wettelijke identificeerbare nummers, justitiële en strafrechtelijke gegevens en andere gegevens die naar hun aard of in de context gevoelig zijn. De Justitiële Informatiedienst verwerkt naast de gewone persoonsgegevens ook justitiële en strafrechtelijke gegevens en wettelijke identificeerbare nummers.
Wettelijke identificeerbare nummers zijn het Burgerservicenummer (BSN) en het strafrechtketennummer (SKN).
Justitiële gegevens zijn de strafbare feiten en andere gegevens die geregistreerd zijn in de Justitiële Documentatie en die opgenomen worden op het uittreksel Justitiële Documentatie, voorheen ook wel het strafblad genoemd.
Strafrechtelijke gegevens zijn de gegevens die in de Strafrechtketendatabank worden verwerkt, waaronder foto’s, vingerafdrukken, aliassen. De volledige lijst van strafrechtelijke gegevens zijn te vinden in artikel 2 Besluit identiteitsvaststelling verdachten en veroordeelden.
Meer informatie over persoonsgegevens vindt u op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens en www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
De Justitiële Informatiedienst verwerkt alleen die persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van haar wettelijke taak en bewaart deze niet langer dan noodzakelijk is voor het doel van de gegevensverwerking.
De Justitiële Informatiedienst is verantwoordelijk voor meerdere gegevensverzamelingen en verwerkt persoonsgegevens onder verschillende regimes. Zo vallen er verwerkingen onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en het daaropvolgend Besluit justitiële strafvorderlijke gegevens, en tot slot verwerkt de Justitiële Informatiedienst ook nog gegevens op grond van het Wetboek van Strafvordering en het Besluit identiteitsvaststelling verdachten en veroordeelden.
Welke soort persoonsgegevens van u worden verwerkt, daarin de Dubbele Burgerlijke Stand niet meegenomen, is afhankelijk van of u in aanraking bent gekomen met justitie.
De Justitiële Informatiedienst voldoet aan de volgens de wet vastgestelde verplichtingen, afhankelijk van het wettelijk regime waar uw persoonsgegevens onder worden verwerkt, die zien op de rechten van u als betrokkene. De betrokkene is degene van wie persoonsgegevens worden verwerkt. De rechten van betrokkenen hebben tot doel de betrokkene zo goed mogelijk te beschermen bij de verwerking van hun persoonsgegevens. De Justitiële Informatiedienst heeft beleid, procedures en werkinstructies opgesteld om hieraan te voldoen.
De Justitiële Informatiedienst deelt uw persoonsgegevens alleen met een andere partij wanneer dit wettelijk is toegestaan. Wanneer wij persoonsgegevens verstrekken is dit altijd op basis van wet- en regelgeving.
Op basis van de privacywetgeving is de Justitiële Informatiedienst verplicht een verwerkingsregister bij te houden. In dit register worden alle verschillende type verwerkingen van persoonsgegevens geregistreerd.
De Justitiële Documentatie valt het onder het wettelijk regime van de Wet justitiële en Strafvorderlijke gegevens en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens. De Justitiële Informatiedienst beheert, namens de minister van Justitie en Veiligheid, de Justitiële Documentatie en bewaart de daarin opgenomen justitiële gegevens om een overzicht te hebben van het strafrechtelijk verleden van een persoon of bedrijf. Op het moment dat u verdacht wordt van een strafbaar feit en dit aan het Openbaar Ministerie ter afdoening wordt aangeboden, dan worden deze gegevens in de regel geregistreerd in de Justitiële Documentatie. Dat geldt voor alle feiten die als misdrijf in de wet zijn opgenomen en nagenoeg alle overtredingen. Ook naam- en adresgegevens worden in deze context als justitieel gegeven beschouwd. In de artikelen 6 en 7 van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens staat aangegeven welke persoonsgegevens worden aangemerkt als justitieel gegevens. Deze gegevens worden verwerkt in het belang van een goede strafrechtspleging, oftewel een goede toepassing van het strafrecht.
In beginsel worden overtredingen waarvoor een OM-Strafbeschikking of rechterlijk vonnis is gewezen onder de €130,00 niet geregistreerd in de Justitiële Documentatie en komen deze dus niet op het strafblad voor. Hierop bestaat echter voor specifieke in de wet genoemde feiten een uitzondering. Voor een opsomming van de overtredingen onder de €130,00 die toch worden opgenomen in de Justitiële Documentatie wordt verwezen naar artikel 4 van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Beslissingen van het Openbaar Ministerie die leiden tot een sepot waarbij is vastgesteld dat men ten onrechte als verdachte is aangemerkt en die waarbij sprake is van de rechtmatige uitoefening van geweld door een ambtenaar worden ook niet geregistreerd in de Justitiële Documentatie.
Let op: andere sepotbeslissingen worden dus wel geregistreerd!
Wat wordt verstrekt?
In de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens is bepaald aan wie justitiële gegevens worden verstrekt en voor welk doel. De justitiële gegevens worden aan nagenoeg alle partners in de strafrechtketen en diverse overheidsinstanties zoals de gemeenten, IND en Justis verstrekt, maar ook aan een beperkt aantal private instanties. De justitiële gegevens mogen uitsluitend verstrekt worden als daarvoor een doel (en dus grondslag) is genoemd in de wet. Dit noemt men ook wel een gesloten verstrekkingenregime. Wanneer het niet bij wet bepaald is, mag de Justitiële Informatiedienst de gegevens niet verstrekken.
Wat is de bewaartermijn van de gegevens?
De over u verwerkte justitiële gegevens worden in het belang van een goede strafrechtspleging voor een bepaalde periode – de bewaartermijn - in de Justitiële Documentatie bewaard. Welke bewaartermijn van toepassing is op uw justitiële gegevens, is in de artikelen 4 en 6 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens aangegeven.
Wat zijn uw rechten?
Verstrekken van het Overzicht Justitiële Gegevens
Het is mogelijk om een overzicht van de op uw naam geregistreerde justitiële gegevens te ontvangen op papier. Het overzicht verschilt van het Uittreksel Justitiële Documentatie (strafblad) in die zin dat het geen echtheidskenmerken, zoals het rijkslogo, bevat. Het overzicht is bedoeld om u inzage te geven in de gegevens die van u daarin worden verwerkt. Het is uitsluitend bedoeld voor uw informatie en niet bestemd voor – gebruik door – anderen. Zo mogen werkgevers of verzekeraars hier niet om vragen. Verder is dit overzicht ook niet bedoeld om te gebruiken voor reizen of emigratie naar het buitenland. Het overzicht is geen vervanging voor een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Deze wordt verstrekt door Justis, de screeningsautoriteit van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Meer informatie over de VOG staat op justis.nl/vog. Dit overzicht bevat alle justitiële gegevens die op uw naam zijn geregistreerd. Bij de afgifte van een VOG wordt meestal een beperkt aantal van die gegevens van de laatste jaren gebruikt.
Let op: Ter bescherming van uw belangen is dit overzicht uitdrukkelijk niet bedoeld voor anderen. Zo kunnen werkgevers, financiële instellingen en verzekeraars u niet verplichten dit overzicht te verstrekken of hen daar kennis van te laten nemen. Verstrekking van dit overzicht of informatie daaruit aan anderen kan nadelige gevolgen voor u hebben. Ga daarom zorgvuldig met dit overzicht om.
Ook voor een rechtspersoon is het mogelijk een Overzicht Justitiële Gegevens te ontvangen, deze kan worden opgevraagd door de rechtsgeldige vertegenwoordiger van de rechtspersoon of een door deze gemachtigde.
Om het Overzicht Justitiële Gegevens te ontvangen, dient u een verzoek in te dienen bij het Klant Contact en Service van de Justitiële Informatiedienst. Dit kan door het sturen van een e-mail naar info@justid.nl of het sturen van een brief naar postbus 337, 7600 AH Almelo. In beide gevallen dient u bij uw verzoek uw naam, adres en telefoonnummer te vermelden. Ook dient een kopie van een geldig identiteitsbewijs (kopie geldig paspoort, rijbewijs of gemeentelijk identiteitsbewijs) te worden meegestuurd. U krijgt binnen vier weken een reactie. In deze reactie kunt u lezen of uw verzoek is toegewezen. Als dat zo is, krijgt u een e-mail dat u het Overzicht Justitiële Gegevens bij een rechtbank in uw buurt kunt ophalen.
Rectificatie
Als u het niet eens bent met wat er op uw Justitiële Documentatie staat, bestaat de mogelijkheid om te verzoeken om rectificatie; ook wel bekend als een correctieverzoek. In artikel 22, eerste lid van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat dat het verzoek moet bestaan uit een aanduiding welke gegevens volgens u onjuist of onvolledig zijn en wat de aan te brengen wijzigingen zouden moeten zijn. De geregistreerde gegevens kunnen alleen worden gewijzigd als duidelijk wordt dat deze qua registratie afwijken van de beslissing van het Openbaar Ministerie of de rechter. Dit betreft dus een feitelijke onjuistheid. Wij gaan niet over de inhoud, als u bijvoorbeeld vindt dat u ten onrechte bent veroordeeld of dat er ten onrechte aangifte tegen u is gedaan, dient u contact op te nemen met het Openbaar Ministerie. Daarvoor is deze procedure niet bedoeld.
Verzet
Op grond van artikel 26 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens kunt u een verzoek tot verwijdering van op uw naam geregistreerde strafbare feiten wegens bijzondere persoonlijke omstandigheden indienen. Dit wordt ook wel verzet genoemd. Hierbij moet worden opgemerkt dat een dergelijk verzoek zelden wordt toegekend. Dat u mogelijk hinder ondervindt is destijds al meegewogen door de wetgever. Dit is een gevolg van het plegen van een strafbaar feit. Het moet namelijk gaan om een (zeer) uitzonderlijke situatie, waarbij sprake is van meer dan normale hinder. Uw persoonlijke belangen dienen, gelet op de registratie, zwaarder te wegen dan het doel van de verwerking in de Justitiële Documentatie. Dat doel is het behouden van een volledig historisch overzicht voor een goede strafrechtspleging.
Niet meer naar het buitenland op vakantie kunnen of gestegen verzekeringspremies worden niet gezien als bijzondere omstandigheden. Deze situaties komen vaker voor en worden niet gezien als bijzonder, waardoor er geen sprake zal zijn van meer dan normale hinder. Dat geldt ook voor eventuele hinder die in de toekomst door de registratie wordt verwacht. Het (mogelijk) niet kunnen verkrijgen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) in de toekomst, is dan ook geen reden om de registratie te verwijderen. Als een VOG wordt geweigerd, dan is daar op basis van de screening een reden voor. Zo is de systematiek van de VOG juist bedoeld.
U moet in elk geval aangeven waarom volgens u sprake is van bijzondere (zwaarwegende) persoonlijke omstandigheden, anders wordt uw verzoek niet in behandeling genomen. Als volgens u sprake is van meer dan normale hinder, dan moet die hinder ook feitelijk en aantoonbaar zijn. Het verzoek moet daarom zo veel mogelijk zijn voorzien van bewijsstukken. Dat kunnen brieven zijn van bijvoorbeeld de werkgever waaruit aard en ernst van de hinder blijkt.
Als u het verzoek voldoende heeft onderbouwd, dan wordt eerst het OM gehoord. Op basis van een aantal vaste criteria wordt beoordeeld of het verzet gerechtvaardigd is. Wanneer sprake is van meerdere registraties van strafbare feiten of veroordelingen of een recente strafzaak, dan is de kans heel klein dat uw belang zwaarder weegt dan het belang van het bewaren van de geregistreerde gegevens in de Justitiële Documentatie.
Overzicht aan welke instantie(s) uw gegevens zijn verstrekt
U heeft ook het recht om te weten aan welke instanties uw gegevens zijn verstrekt over een periode van vier jaar voorafgaande aan het moment waarop het verzoek wordt gedaan. In artikel 18, eerste lid van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens is bepaald welke informatie u op grond van uw verzoek van de Justitiële Informatiedienst kunt verkrijgen. Een uitzondering hierop zijn de verstrekkingen aan inlichtingen- en veiligheidsdiensten, hierover wordt geen informatie verstrekt.
Het Persoonsdossier valt onder het wettelijk regime van de Wet justitiële en Strafvorderlijke gegevens en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens. Een Persoonsdossier bestaat uit één of meerdere rapporten van een eerder gehouden onderzoek in verband met een strafzaak of in het belang van de tenuitvoerlegging van een opgelegde straf of maatregel. Zo’n onderzoek ziet op het gedrag en/of de levensomstandigheden van een persoon en kan worden opgemaakt door bijvoorbeeld de Raad voor de Kinderbescherming, de (jeugd)reclassering, een psychiater of een psycholoog (artikel 46 Bjsg). Het doel van het verwerken van persoonsgegevens in het Persoonsdossier is het bevorderen van een juiste toepassing van het strafrecht. De persoonsgegevens hebben altijd betrekking op verdachten of veroordeelden.
Wat wordt verstrekt?
In de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens is bepaald aan welke personen of instanties afschriften van rapporten uit een Persoonsdossier worden verstrekt. Het Persoonsdossier mag uitsluitend verstrekt worden als daarvoor een doel (en dus grondslag) is genoemd in de wet. Dit noemt men ook wel een gesloten verstrekkingenregime. Wanneer het niet bij wet bepaald is, mag de Justitiële Informatiedienst de rapportages die onderdeel zijn van het Persoonsdossier niet verstrekken.
Wat is de bewaartermijn van de gegevens?
De over u verwerkte persoonsgegevens in een Persoonsdossier worden, voor een minimale periode, van tien jaar bewaard. Welke bewaartermijn van toepassing is op uw persoonsgegevens, is in artikel 41 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens aangegeven.
Wat zijn uw rechten?
Inzage
U kunt geen schriftelijke informatie over of een kopie van de rapporten uit uw persoonsdossier krijgen. U kunt uw persoonsdossier wel inzien of een advocaat machtigen om deze gegevens in te zien bij de rechtbank bij u in de buurt.
Rectificatie
Als u het niet eens bent met wat er in uw Persoonsdossier staat, bestaat de mogelijkheid om een rectificatie te verzoeken; ook wel bekend als een correctieverzoek. In artikel 46, eerste lid van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat dat het verzoek moet bestaan uit een aanduiding welke gegevens volgens u onjuist of onvolledig zijn en wat de aanvulling zou moeten zijn. Deze aanvulling kan vervolgens als extra blad worden toegevoegd aan uw Persoonsdossier. U kunt dus geen verzoek doen om de inhoud van het rapport zelf, in dit geval dus hetgeen een rapporteur heeft vermeld in het rapport, te wijzigen. Daarvoor is deze procedure niet bedoeld.
Overzicht aan welke instantie(s) uw gegevens zijn verstrekt
U heeft ook het recht om te weten aan welke instanties uw gegevens zijn verstrekt over een periode van vier jaar voorafgaande aan het moment waarop het verzoek wordt gedaan. In artikel 18 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens is bepaald welke informatie u op grond van uw verzoek van de Justitiële Informatiedienst kunt verkrijgen.
De Strafrechtsketendatabank (SKDB) valt het onder het wettelijk regime van het Wetboek van Strafvordering, het Besluit Identiteitsvaststelling verdachten en veroordeelden en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens . De Justitiële Informatiedienst is, namens de Minister van Justitie en Veiligheid de ID-autoriteit voor de strafrechtsketen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de SKDB. Dit is een persoonsregister met een verwijsindex en wordt, beheerd door de Justitiële Informatiedienst. Om die taak te kunnen uitvoeren bestaat er ook een koppeling tussen de Basis Registratie Personen (BRP) en de SKDB.
De SKDB bevat, naast personalia zoals de (voor)naam, geboortedatum en adres, ook verwijzingen naar (bron)bestanden van diverse instanties met een strafrechtelijke taak. Zoals bijvoorbeeld het nummer waaronder de vingerafdrukken zijn opgenomen, de foto en kopie ID als dat door de politie is afgenomen en aangeleverd. Door aansluiting op de SKDB zijn instanties binnen de strafrechtketen in staat om snel een overzicht te krijgen waar relevante informatie over een persoon (wellicht) te vinden is.
Voor alle duidelijkheid: de verwijzingen in dit register bevatten slechts een kenmerk van het proces of de zaak van de instantie waar de verwijzing van afkomstig is en bevat dus geen inhoudelijke informatie van een zaak.
Wat wordt verstrekt?
In het Besluit Identiteitsvaststelling verdachten en veroordeelden is bepaald aan wie persoonsgegevens in de SKDB worden verstrekt en voor welk doel.
Wat is de bewaartermijn van de gegevens?
De over u verwerkte persoonsgegevens in de SKDB worden in het belang van de identiteitsvaststelling voor een bepaalde periode – de bewaartermijn - bewaard. Welke bewaartermijn van toepassing is op uw persoonsgegevens, is in de artikelen 6, 7 en 7a van de het Besluit Identiteitsvaststelling verdachten en veroordeelden aangegeven.
Wat zijn uw rechten?
Inzage
U kunt geen schriftelijke informatie over of een kopie van het uittreksel SKDB krijgen. U kunt uw gegevens wel inzien of een advocaat machtigen om deze gegevens in te zien bij de rechtbank bij u in de buurt. De gegevens die u kunt inzien bij de rechtbank betreffen dus uw persoonsgegevens en verwijzingen naar instantie(s) die een strafrechtelijke taak hebben, zoals het Openbaar Ministerie.
Rectificatie
Als u het niet eens bent met uw registratie in de SKDB, bestaat de mogelijkheid om te verzoeken om rectificatie; ook wel bekend als een correctieverzoek. In artikel 27b lid 5 Wetboek van Strafvordering jo. artikel 22, eerste lid van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat dat het verzoek moet bestaan uit een aanduiding welke gegevens volgens u onjuist of onvolledig zijn en wat de aan te brengen wijzigingen zouden moeten zijn.
Overzicht aan welke instantie(s) uw gegevens zijn verstrekt
U heeft ook het recht om te weten aan welke instanties uw gegevens zijn verstrekt over een periode van vier jaar voorafgaande aan het moment waarop het verzoek wordt gedaan. Echter ten aanzien van de gegevens uit de SKDB bestaat die wettelijke verplichting pas per 1 januari 2019, toen ook de gegevens in de SKDB onder het wettelijke regime van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens werden gebracht. Om die reden kunnen we met betrekking tot de gegevens opgenomen in de SKDB slechts gegevens verstrekken vanaf 1 januari 2019.
Het European Criminal Record Information System (ECRIS) valt het onder het wettelijk regime van het ECRIS-Kaderbesluit en de ECRIS-Richtlijn. ECRIS is een geautomatiseerd systeem voor de uitwisseling van gegevens over onherroepelijke strafrechtelijke door een strafrechter uitgesproken vonnissen tussen de Europese lidstaten. Elke lidstaat binnen de Europese Unie heeft een Centrale Autoriteit verantwoordelijk voor de uitwisseling en voor Nederland is dit de Justitiële Informatiedienst. Europese regelgeving verplicht dat de lidstaten elkaar informeren omtrent die vonnissen als het een onderdaan met een nationaliteit van een andere lidstaat betreft. M.a.w. als iemand met de Nederlandse nationaliteit in een Europese lidstaat is veroordeeld en het vonnis is onherroepelijk geworden (men kan niet meer in hoger beroep), dan worden van belang zijnde gegevens van dat vonnis aan de Centrale Autoriteit van Nederland gezonden. Vervolgens worden die gegevens overeenkomstig de artikelen 9 en 10 van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens opgenomen in de Justitiële Documentatie.
Wat wordt verstrekt?
Op grond van artikel 4, tweede lid van het ECRIS-Kaderbesluit (EU) 2009/315/JBZ is Nederland, als lidstaat van veroordeling, gehouden om strafregistergegevens betreffende onherroepelijke veroordelingen te verstrekken aan een Europese lidstaat van nationaliteit van een veroordeelde. Ieder land blijft echter verantwoordelijk voor de verwerkingen van gegevens in haar eigen, nationale strafregister.
Wat zijn uw rechten?
ECRIS is slechts een geautomatiseerd mechanisme om gegevens met betrekking tot veroordelingen uit te wisselen tussen de verschillende Europese landen van de EU. Er worden in ECRIS dus geen gegevens opgeslagen. Zoals reeds aangegeven worden de van andere EU-landen verstrekte gegevens die betrekking hebben op vonnissen opgenomen in de Justitiële Documentatie.
Via het overzicht aan welke instantie(s) uw gegevens zijn verstrekt van de Justitiële Documentatie kan gezien worden of gegevens middels ECRIS verstrekt zijn aan een ander land in de EU.
Van alle akten van de burgerlijke stand wordt een dubbel of afschrift bewaard. Uit artikel 30 van het Besluit Burgerlijke Stand (BBS) volgt dat de dubbelen of afschriften moeten worden bewaard in een centrale bewaarplaats. De Minister van Justitie en Veiligheid verantwoordelijk is voor deze bewaarplaats waarvan de Justitiële Informatiedienst als beheerder optreedt.
De Dubbele Burgerlijke Stand (DBS) valt onder het wettelijk regime van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). DBS is bij wet aangewezen als de centrale bewaarplaats voor de dubbelen of de afschriften van de akten van de burgerlijke stand. De Minister van Justitie en Veiligheid is verantwoordelijk voor deze bewaarplaats waarvan de Justitiële Informatiedienst als beheerder optreedt. De wetgever heeft besloten dat de dubbelen en afschriften in deze bewaarplaats niet openbaar zijn. Deze dubbelen worden na het verstrijken van de bewaartermijn overgedragen naar het Nationaal Archief.
Wat wordt verstrekt?
Afschriften worden uitsluitend verstrekt aan gemeenten die de originele akte hebben opgemaakt. Deze worden slechts verstrekt in geval een akte van de burgerlijke stand verloren is gegaan of ernstig beschadigd is geraakt. Er worden dus geen dubbelen of afschriften verstrekt aan betrokkenen.
Wat is de bewaartermijn van de gegevens?
Bewaren voor 1981
De Justitiële Informatiedienst beschikt alleen over geboorteakten van burgers die geboren zijn in of na 1981. Geboorteakten van voor 1981 werden bewaard bij de rechtbanken. Voor zover ons bekend, hebben de rechtenbanken de akten conform de Archiefwet overgedragen aan de Rijksarchiefbewaarplaatsen in de provincie, dan wel het Nationaal Archief te Den Haag als u geboren bent in de Provincie Zuid-Holland.
Bent u geboren in een andere provincie? Dan bevindt uw geboorteakte zich waarschijnlijk in het Regionaal Historisch Centrum (RHC) van de provincie waar u bent geboren. U kunt het RHC van uw geboorteprovincie opzoeken via: https://www.nationaalarchief.nl/archiveren/kennisbank/archieven-in-nederland.
Bewaren na 1981 De Justitiële Informatiedienst beheert de akten sinds 1981 en bijbehorende latere vermeldingen tot ze worden overgedragen aan een rijksarchiefbewaarplaats als bedoeld in de Archiefwet 1995. |
Wat zijn uw rechten?
Hoewel de gegevens van u met betrekking tot de DBS worden verwerkt op grond van de AVG, heeft de wetgever bepaalt dat het merendeel van de privacyrechten hierop niet van toepassing zijn. Zo mag de Justitiële Informatiedienst u onder meer geen afschrift verstrekken of inzage verlenen in de akten van de burgerlijke stand en is het recht op vergetelheid niet van toepassing.
Indien u een afschrift of uittreksel van uw akte wenst te ontvangen of inzage hierin wenst te hebben, dan kunt u contact opnemen met uw gemeente. Immers de dubbele in beheer bij de Justitiële Informatiedienst is een exacte kopie van het exemplaar dat in bezit is van de gemeente.
De Justitiële Informatiedienst heeft passende maatregelen genomen om persoonsgegevens te beveiligen en om misbruik van uw gegevens te voorkomen. Betrouwbaarheid, integriteit en beveiliging van de persoonsgegevens staan hierbij centraal. Alle personen die van de gegevens kennis kunnen nemen, zijn gehouden aan geheimhouding.
De Nederlandse Rijksoverheid is een potentieel doelwit voor geavanceerde digitale aanvallen, gericht op spionage, sabotage of zelfs terrorisme. Daarom heeft het Rijk technische voorzieningen ingericht die de betrouwbaarheid en weerbaarheid van de informatievoorziening van het Rijk waarborgen. Voor het opsporen en buiten werking stellen van virussen, spyware en andersoortige kwaadaardige programma’s wordt onder andere gebruik gemaakt van virusscanners en meer geavanceerde sensoren. Daarnaast is toezicht ingeregeld op de correcte aanwending van deze technische middelen.
Verzoek indienen
Voor verstrekken van het Overzicht Justitiële Gegevens, inzage, rectificatie, verzet of een overzicht aan welke instantie(s) uw gegevens zijn verstrekt kunt u een verzoek indienen bij de Justitiële Informatiedienst. Dit kan door het sturen van een e-mail naar info@justid.nl of het sturen van een brief naar postbus 337, 7600 AH Almelo. In alle gevallen moet u bij uw verzoek uw naam, adres en telefoonnummer vermelden. Ook moet een kopie van een geldig identiteitsbewijs (kopie geldig paspoort, rijbewijs of gemeentelijk identiteitsbewijs) worden meegestuurd. U krijgt binnen vier weken van ons een reactie. Bij een inzageverzoek geldt dat u de gevraagde inzage vervolgens kan inzien bij een rechtbank.
Voor meer informatie hierover kunt u de actuele tekst van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en het Besluit Identiteitsvaststelling verdachten en veroordeelden raadplegen via de website: wetten.overheid.nl.
Bent u niet tevreden met de afhandeling van uw verzoek? Dan kunt u dit voorleggen aan de Functionaris gegevensbescherming van het ministerie van Justitie en Veiligheid (fg@minjenv.nl). Bent u dan nog niet tevreden met de afhandeling van uw verzoek, kunt u dit voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt extern toezicht op de naleving van de privacywetgeving. U kunt dit doen door het klachtenformulier op de site van de AP in te vullen of door een brief te sturen naar: Autoriteit Persoonsgegevens, Postbus 93374, 2509 AJ Den Haag. Dit kan via de website www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
De Justitiële informatiedienst gaat zorgvuldig om met jouw gegevens en verwerkt deze overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wij behandelen jouw persoonsgegevens vertrouwelijk en gebruiken deze uitsluitend voor het doel waarvoor wij ze verzamelen. Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van sollicitanten die solliciteren via de website justid.nl dan wel via werkenvoornederland.nl aangezien die sollicitatie automatisch wordt naar het systeem waar de Justitiële Informatiedienst mee werkt. Treedt je in dienst bij de Justitiële Informatiedienst, dan geldt vanaf dat moment het privacybeleid dat van toepassing is op medewerkers van de Justitiële Informatiedienst.
Wat is een persoonsgegeven?
Een persoonsgegeven is informatie die iets zegt over een persoon, maar kan ook bestaan uit gegevens (zonder persoonskenmerken) die toch op enige wijze - eenvoudig - zijn te herleiden naar een persoon. Tijdens de sollicitatieprocedure verwerken wij verschillende persoonsgegevens van jou. Denk bijvoorbeeld aan je naam, geboortedatum, huisadres, persoonlijk e-mailadres, telefoonnummer en CV.
Vastleggen en verwerken van persoonsgegevens
Ten behoeve van de sollicitatieprocedure verwerken wij persoonsgegevens in ons systeem Emply voor het doeleinde werving en selectie.
Jouw naam, adres en woonplaats (NAW-gegevens) alsmede je CV worden door ons verwerkt. Deze persoonsgegevens worden, afhankelijk van de door jou opgegeven keuze, vier weken of een jaar na afwijzing bewaard. Op elk moment kan je ook jouw gegevens verwijderen of wijzigen in Emply door in te loggen op het systeem. Als de sollicitatie leidt tot een aanstelling worden de persoonsgegevens opgeslagen in jouw personeelsdossier en bewaard conform de bewaartermijn uit de Archiefwet.
Wij bieden je geen ongevraagde informatie en/of diensten aan. Jouw persoonlijke gegevens stellen wij niet aan derden beschikbaar, tenzij wij dit op grond van de wet verplicht zijn of met uitdrukkelijk toestemming van de sollicitant (denk aan het doorzetten van de gegevens aan een andere rijksorganisatie).
Wat zijn uw rechten?
Als betrokkene heb je het recht op inzage, rectificatie en vernietiging van jouw gegevens. Deze rechten kan je direct uitoefenen door in te loggen op het systeem. Wanneer er verdere vragen of opmerkingen zijn kan er altijd contact opgenomen worden. Daarnaast kun je bezwaar maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens. Voor vragen kun je contact opnemen met het Klant Contact Service van de Justitiële Informatiedienst door te mailen naar info@justid.nl.
Indien je vindt dat jouw verzoek of vraag niet goed wordt opgepakt, kun je contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van het ministerie van Justitie en Veiligheid door te mailen naar fg@minjenv.nl.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
De AVG voorziet in de gegevensbescherming van burgers binnen de Europese Unie. De AVG is onder andere van toepassing op persoonsgegevens die verwerkt worden via websites van de overheid en de ministeries. De Autoriteit Persoonsgegevens is als toezichthouder belast met de controle op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Onderzoek op sociale media
Het is mogelijk dat de recruiters van de Justitiële Informatiedienst LinkedIn (of andere sociale media) zullen raadplegen wanneer daarvoor, in het kader van de te vervullen functie, een gerechtvaardigd belang is.
De Justitiële informatiedienst gaat zorgvuldig om met jouw gegevens en verwerkt deze overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wij behandelen jouw persoonsgegevens vertrouwelijk en gebruiken deze uitsluitend voor het doel waarvoor wij ze verzamelen. Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van sollicitanten die solliciteren via de website justid.nl dan wel via werkenvoornederland.nl aangezien die sollicitatie automatisch wordt naar het systeem waar de Justitiële Informatiedienst mee werkt. Treedt je in dienst bij de Justitiële Informatiedienst, dan geldt vanaf dat moment het privacybeleid dat van toepassing is op medewerkers van de Justitiële Informatiedienst.
Wat is een persoonsgegeven?
Een persoonsgegeven is informatie die iets zegt over een persoon, maar kan ook bestaan uit gegevens (zonder persoonskenmerken) die toch op enige wijze - eenvoudig - zijn te herleiden naar een persoon. Tijdens de sollicitatieprocedure verwerken wij verschillende persoonsgegevens van jou. Denk bijvoorbeeld aan je naam, geboortedatum, huisadres, persoonlijk e-mailadres, telefoonnummer en CV.
Vastleggen en verwerken van persoonsgegevens
Ten behoeve van de sollicitatieprocedure verwerken wij persoonsgegevens in ons systeem Emply voor het doeleinde werving en selectie.
Jouw naam, adres en woonplaats (NAW-gegevens) alsmede je CV worden door ons verwerkt. Deze persoonsgegevens worden, afhankelijk van de door jou opgegeven keuze, vier weken of een jaar na afwijzing bewaard. Op elk moment kan je ook jouw gegevens verwijderen of wijzigen in Emply door in te loggen op het systeem. Als de sollicitatie leidt tot een aanstelling worden de persoonsgegevens opgeslagen in jouw personeelsdossier en bewaard conform de bewaartermijn uit de Archiefwet.
Wij bieden je geen ongevraagde informatie en/of diensten aan. Jouw persoonlijke gegevens stellen wij niet aan derden beschikbaar, tenzij wij dit op grond van de wet verplicht zijn of met uitdrukkelijk toestemming van de sollicitant (denk aan het doorzetten van de gegevens aan een andere rijksorganisatie).
Wat zijn uw rechten?
Als betrokkene heb je het recht op inzage, rectificatie en vernietiging van jouw gegevens. Deze rechten kan je direct uitoefenen door in te loggen op het systeem. Wanneer er verdere vragen of opmerkingen zijn kan er altijd contact opgenomen worden. Daarnaast kun je bezwaar maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens. Voor vragen kun je contact opnemen met het Klant Contact Service van de Justitiële Informatiedienst door te mailen naar info@justid.nl.
Indien je vindt dat jouw verzoek of vraag niet goed wordt opgepakt, kun je contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van het ministerie van Justitie en Veiligheid door te mailen naar fg@minjenv.nl.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
De AVG voorziet in de gegevensbescherming van burgers binnen de Europese Unie. De AVG is onder andere van toepassing op persoonsgegevens die verwerkt worden via websites van de overheid en de ministeries. De Autoriteit Persoonsgegevens is als toezichthouder belast met de controle op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Onderzoek op sociale media
Het is mogelijk dat de recruiters van de Justitiële Informatiedienst LinkedIn (of andere sociale media) zullen raadplegen wanneer daarvoor, in het kader van de te vervullen functie, een gerechtvaardigd belang is.
Wijziging privacyverklaring
De wetgeving en onze dienstverlening ontwikkelen zich. De Justitiële Informatiedienst volgt deze ontwikkelingen nauwgezet en past zich zo goed en snel mogelijk aan. Dit kan ook gevolgen hebben voor de manier waarop met persoonsgegevens wordt omgegaan. De Justitiële Informatiedienst behoudt het recht om deze Privacyverklaring te wijzigen. Lees daarom regelmatig onze Privacyverklaring. Bij wijzigingen wordt u via de website geïnformeerd.
Wij hebben deze Privacyverklaring voor het laatst bijgewerkt op 1 maart 2023.