'Ik denk dat mijn collega’s mijn werk toch wel het allerleukst maken'
Sharona Jasper en Erik Hopster werken als technisch applicatiebeheerder bij de Justitiële Informatiedienst (Justid). Ze werken bij de afdeling Portalen en Samenwerking. Deze afdeling is onder meer verantwoordelijk voor de diensten MijnSlachtofferzaak en het Informatieportaal. In dit artikel leggen ze uit waarom ze voor Justid hebben gekozen en wat ze precies doen.
Sharona: “Ik ben in januari 2022 officieel in dienst gekomen bij Justid, maar ik verrichtte vanaf juli 2020 al werkzaamheden voor Justid. Ik denk dat mijn collega’s mijn werk toch wel het allerleukst maken. Dat in combinatie met de interessante positie van Justid in het justitiële landschap. Ik ben van mening dat het werk wat ik doe een bredere meerwaarde heeft. Dat het inspireert, vergemakkelijkt of simpelweg helpt de wereld beter te maken.”
Erik: “Ik werk nu ruim zes jaar bij Justid. Na het lezen van een vacature technisch applicatiebeheerder werd ik nieuwsgierig naar wat Justid nu eigenlijk doet en na een aantal gesprekken werd ik enthousiast over de organisatie en de functie. De betrokkenheid, het enthousiasme en de uitgebreide kennis van de collega’s is iets wat ik vanaf dag één bij Justid heb gewaardeerd.”
Sharona: “De goede werksfeer met leuke collega’s is inderdaad erg fijn. Dat geldt ook voor de afwisseling in het werk; oorzaken en oplossingen vinden voor de verschillende problemen die je tegenkomt. Daarnaast ben ik ook blij met de mogelijkheden die je krijgt om je op allerlei manieren te ontplooien.”
“Als technisch applicatiebeheerder houden we ons onder meer bezig met life-cycle management, denk bijvoorbeeld aan het patchen van servers. Als er technische problemen zijn, dan komen we in beeld. We werken daarnaast ook mee aan ‘user stories’, dat zijn de verbeteringen die we aan een product aanbrengen tijdens een sprint."
Erik: “Er zijn veel leuke aspecten in het werk te benoemen: de stap naar het werken in een DevOps team is voor mij denk ik wel één van de leukste veranderingen geweest. Als team verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat en dit samen bereiken geeft mij veel energie, als technisch beheerder kan ik echt meedenken in het proces. Ook tijdens het bouwen en testen van een applicatie kan ik mijn input leveren. Bovendien kan ik mijn kennis verbreden door naast het beheer ook bezig te zijn met testautomatisering. Denk bijvoorbeeld aan load- en performancetesten.”
“Met mijn werk draag ik bij aan de missie ‘cruciale informatie op het juiste moment’. Als technisch beheerder kijk je vooral naar de stabiliteit, betrouwbaarheid en beveiliging van de applicatie en het systeem waar het op draait. Door goede monitoring en proactief beheer willen we dat bereiken, met als doel een zo hoog mogelijke beschikbaarheid van de aangeboden dienst voor onze ketenpartners.”
Sharona: “Binnen de afdeling Portalen en Samenwerking staat het verzorgen van toegang op basis van de juiste autorisatie naar de juiste informatie centraal. Met de applicaties die we beheren en doorontwikkelen, zoals MijnSlachtofferzaak en het Informatieportaal, voorzien we in een behoefte om informatie vanuit verschillende bronnen te combineren en overzichtelijk samen te voegen op een plek.”
“In het geval van MijnSlachtofferzaak krijgt de gebruiker na het inloggen met DigiD een overzicht van zijn of haar zaak met de gebundelde informatie vanuit zes verschillende ketenpartners. Wij maken het op die manier makkelijker en sneller om de cruciale informatie op het juiste moment te kunnen raadplegen.”