Arrondissementsparket Noord-Nederland blij met oplossing JIP
In navolging van het CVOM en het CJIB is het arrondissementsparket Noord-Nederland van het OM op 30 juni gestart met het gebruik van JIP. Het aantal gebruikers én het enthousiasme neemt toe.
Nog onbekend met JIP?
JIP staat voor Justitie Informatie Punt en fungeert als intelligent doorgeefluik van de keten. Of, zoals de Justitiële Informatiedienst (Justid) het beschrijft in haar factsheet:
“Op het juiste moment over de juiste informatie beschikken is heel belangrijk voor de professionals binnen het ministerie, want zoeken is omslachtig, tijdrovend én kostbaar. Door uw cruciale informatie via JIP op te vragen, heeft u sneller duidelijkheid én zekerheid.”
Vandaar ook dat het arrondissementsparket Noord-Nederland geïnteresseerd was in deze oplossing.
Net als op vele andere plekken in de strafrechtketen, zoeken medewerkers van arrondissementsparket Noord-Nederland dagelijks naar informatie verstopt in verschillende systemen. Daarvoor moesten zij tot voor kort in elk systeem apart inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord en werd in elk systeem naar de juiste informatie gezocht. Nu JIP eind juni is uitgerold, kunnen de medewerkers van team KPC in één systeem en met één bevraging alle relevante informatie ophalen voor hun proces. Ze hoeven daarvoor niet meer apart in te loggen, want dat gebeurt nu d.m.v. de federatieve service (van afdeling EBV van Justid).
Klinkt leuk, maar het belangrijkste is natuurlijk hoe JIP nu wordt ervaren. Kevin Steen, ketenprocescoördinator van het OM en kerngebruiker vanuit KPC, is enthousiast:
“JIP is duidelijk en het is fijn dat alle informatie in één keer verschijnt. Toch is er ondanks het gebruikersgemak voor sommige collega’s nog wel wat begeleiding nodig. De onbekendheid van JIP en de verandering in de manier van werken die JIP met zich mee brengt, spelen daarin een rol”.
Een andere positieve ontwikkeling is dat door het gebruik van JIP er in omvangrijke zaken wel tot 10 minuten tijd per zaak wordt bespaard. En dat is wat wij willen natuurlijk. Op het juiste moment snel over de juiste informatie beschikken. Zo krijgen de medewerkers van het OM een completer en actueler beeld van de situatie en kunnen zij hun werk sneller en beter doen.
Ook bij de andere partijen waar JIP nu wordt gebruikt, zien we het enthousiasme toenemen. Zo zien we dat het gebruik van JIP maandelijks toeneemt, er meer informatieproducten in JIP komen en constateren we dat het aantal gebruikers maandelijks toeneemt. Wat doet JIP de rest van het jaar? Op dit moment ontsluit JIP tien informatieproducten uit zes verschillende systemen. Aan het einde van dit jaar is het project ten einde en wordt JIP formeel door de Justitiële Informatiedienst in beheer genomen. Daarvoor lopen nu de nodige acties. Ondertussen wordt er verder gewerkt aan het ontsluiten van nieuwe informatieproducten, het optimaliseren van bestaande informatieproducten en zullen er in ieder geval nog drie afnemers aansluiten. Daarnaast blijven we onderzoeken of er nog meer partijen baat hebben bij JIP.